Otilia Ţigănaş: şapte pălării, două cicluri, sau cartea- cadril

Rar am devorat o carte. De obicei cărţile le citeam, reciteam, conspectam.

“Femeia cu şapte pălării” mi-a dat cu scriitura în moalele cel simţitor al capului. Este o carte de care te îndrăgosteşti, literă cu literă. Apoi îţi intră în marea şi mica circulaţie, îţi umflă limfocitele, reglează trigliceridele şi dă dependenţă. Dependenţa o simţi, și mai apoi, în tarele capului. Scriu despre şi simt cum pulsează cucuiul. De vină este Otilia Ţigănaş. Ea m-o pălit. Carte de debut, cică, îi este “Femeia cu șapte pălării”.

femeia-cu-sapte-palarii_1_fullsize

Otilia este medic de ţară, aşa îi place ei să se prezinte-alinte, undeva la poalele munţilor Codru Moma. La Hăşmaş, între coasta Aradului şi sternul Clujului. Ţinut pe care îl iubeşte şi care o “agasează”. Şi ea pe el!

Proza îi este scurtă, poate prea scurtă. Se simte cântărirea spiţerească a silabei, dozarea homeopată a cuvântului. Fiecare text în parte este o mică statuetă de Tanagra. Din fiecare frază ţâşneşte ironia, auto-umorul și isteţimea dincolo de limita legală. După ce am citit “Pătratul”,” Autostopista” şi “Avalanşa”, am închis cartea brusc. Am intrat pe Google şi am căutat să văd dacă nu este un bărbat travestit. Misogin nu-s, dar era mult prea prea, spre foarte foarte. Ilegal de. Google nu minte. E femeie cu CNP cu 2 în faţă, centru medical, copchil, bărbat, nurori, rată la bancă şi şapte pălării în titllu.

Că veni vorba de titlu. “Femeia cu 7 pălării” este genul de proză căreia îi stă bine fix în titlu. Excelent chiar. Otilia se joacă cu graţie intelectuală. Este o carte piramidă, cu paliere clare în funcţie de cultura, imaginaţia şi IQ-ul cititorului.

Este împărţită în două … cicluri: “Din culisele micilor convulsii” şi “Din culisele marilor convulsii”. Evident puse exact invers. Textele din primele convulsii sunt năucitoare.  Cele tributare marilor … convulsii, sunt umor sclipitor, în stare pură. Două paradoxuri ale aceleiaşi Otilii. Ciclice!

Cartea am citit-o, prima oară, în tren. Vorba vine … citit. Doar trei sferturi. Lângă mine stătea un medic anestezist care se întorcea din Germania. Râdeam cu poftă, sau zâmbeam larg, în funcţie de text. M-a privit intrigat, apoi amuzat. M-a rugat să citim cu … schimbul. Atunci am primit cheia cărţii. “Femeia cu şapte pălării” se citeşte unde te podideşte lectura. Şi cu cine te. O carte cenaclu. Este scrisă cu migală, ca o cusătură la gherghef. Respiră şi transpiră prin toţi porii şpaltului o debordantă feminitate deşteaptă. Şi creatoare. Otilia este, în primul rând, FEMEIE. Nimic din ce este femeiesc nu-i este străin sau la neîndemână, nesuflet, nejoc, neeros, ori necuvânt. Nimic. Doar că, unsă de ursitoare cu mir narativ, transformă toate stările psihologice şi fiziologice, în spumă de verb. Inclusiv naşterea! “Nu plânge, toate trec!” este o descriere autoironic-delicioasă a propriei sarcini- naşteri. Nu era deloc pregătită pentru. Prea tânără, prea departe de sentimentul matern. Un text de o sinceritate dezarmantă, cu papuci comunişti de plastic, prea mari, număr de inventar vopsit pe ei. Travaliul se transformă din chin în film. Otilia chiar scrie cinematografic! Mană de aur textele ei pentru un regizor cu har şi neuronii la el. Va avea filmul gata montat, mură în gură şi cut în cut.

Suntem avertizaţi că doar două proze sunt autobiografice. Aceasta şi “Autostopista”. Medic stagiar fiind, repartizată la o colonie minieră, Otilia chiar a făcut autsotopul. Aproape copchil la trup, nu prea impunea respect tovarăşului director. Nu-i bai, are la ea, ca întodeauna, cuvintele. Isteţe şi defalcate matematic pe categorii de interlocutori. Cuvintele impun admiraţie şi respect şi, tot cuvintele, folosite nepotrivit, o aduc într-o situaţie limită ca autostopistă de dubă. Până la liniştirea mea, tot prin cuvinte, la sfârşitul textului, am fost pe rând, James Bond şi apărătorul Moscovei. De fapt, al Otiliei. Am vrut, chiar, să sun la 112!

Are ea ce are cu cuvintele! Le seduce cum vrea, le dă forţă, erotism, satiră, sau doar putere.

Se va duce la ghicitoare şi o lasă cu bobii scofâlciţi şi cu tarotul impotent. Doar “cuvintele lumii, toate cuvintele pământului” îi pot ghici, Otiliei. Clar, da?! Jeaba spune ea, că nu-i tot ea. La alţii!

De departe cel mai bun text este “Pătratul”. Pentru cunoscători, ce-i drept. Nu merită să rămână proză scurtă. Patru prieteni din copilărie, patru jucători de poker se întâlnesc, des de tot, în Pătrat. O cameră fără geamuri, într-un fost spaţiu industrial. Sunt trei băieţi: Profesorul, Blondu şi “Sergiu cel fără de poreclă” pus o fată fără nume. I se spune …Fata. Fata îi anunţă că se va mărita. Nimeni nu ştie cu cine. Nici măcar Ei, cei mai buni amici, ever! Blondu reuşeşte să o convingă să joace o ultimă partidă de poker. Fata acceptă, dar doar până la miezonoptic. Profesorul o face din vorbe: “ Nu, nu e bine, draga mea! Îmi ofensezi inteligenţa! Este jocul nostru final, nu-l banaliza. Terminăm atunci când simţim, toţi patru, fără excepţie, că s-a întunecat”. Repet, pătratul nu are geamuri, doar un bec atârnat de tavan. Fata muşcă momeala, era greu să îl refuzi pe Profesor… Urmează o partidă de poker existenţial, unde nimic nu mai este ce pare a fi. Proză de studiat în manual la genul fantastic. Finalul este nimicitor şi al virgulei să fiu, dacă vi-l zic!

În “Avalanşa” se va regăsi, matematic, femeia balzaciană aruncată în contemporan cu fax, net şi metrou. Un insectar de trăiri şi sentimente ale femeii mamă, soţie, profesionistă, aflată în temeri de sine însăşi şi de propria capacitate de seducţie. Nici măcar de seducţie. Doar de FEMEIE.

Luaţi cartea şi citiţi-o din tuş în tuş. Veţi găsi şi regăsi, tipuri şi personaje familiare sau doar cu prea puţin curaj imaginate de voi.

Este o carte- cadril!

Mai ştiţi cum se dansează cadrilul? Parşiv dans de Ev Mediu! Într-o sală de dans se aliniază, faţă în faţă, bărbaţii şi femeile. Cadrilul începe în perechi legiuite. Şambelanul bate din bastonul înzorzonat. Perechile se schimbă. Urmează un danţ nebunesc, erotic pentru cutumele vremii, apoi … toc, toc! Bastonul bate din nou în podeaua de marmură. Vraja se rupe. Femeia se întoarce la braţul bărbatului său. A fost doar un cadril.

Cartea Otiliei este ca un ciob de oglindă. Fetelor, citiţi-o şi priviţi-vă bine!

Oti

“Femeia cu şapte pălării” este una din cărţile acelea rare care dau dependenţă. La prima lectură habar nu ai de ce. Simţi doar nevoia de a o reciti. La fiecare lectură mai descoperi un palier, mai deschizi o uşă secretă. Otilia Ţigănaş este o “descântătoare” perfecţionistă de frici, cuvinte şi stări. Nu am găsit disecţie mai precisă a sufletului feminin la nici un alt autor sau autoare.

Pe val de blogoval stă sus, sus de tot. Alături de celelalte “surfiste” de forţă şi condei (Ana Barton, Petronela Rotar, Cristina Nemerovschi, Corina Ozon, Lorena Lupu, nu sunt enumerate toate aici!), scriitoare apărute acum, pentru a răzbuna mediocritatea pauzei din literatura noastră feminină, de de la Cella Serghi sau Hortensia Papadat Bengescu, încoace.

Un singur lucru mă agasează, cumva. Otilia este pasionată de excelenţă. Nu dă şi ea un rateu, acolo, ca toată oama scriitoare. Ba mai scoate şi un volum de versuri de numa- numa: “Poezii vânate de fisc”!

P.S. Recitesc şi constat că am scris o cronică cu trei finaluri. Nici Brecht nu şi-ar fi dorit mai mult. Vorba Otiliei: Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

 

 

Anunțuri

Un gând despre &8222;Otilia Ţigănaş: şapte pălării, două cicluri, sau cartea- cadril&8221;

  1. Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!
    M-ai spart!
    Sunteti geniali voi doi. Abia astept cartea voastra, scrisa impreuna. Va fi rupere!
    Nu pot folosi cuvinte mari, le-ati luat voi pe toate. Le mangaiati, le busiti, le intindeti ca pe elastic si le faceti sa stea cum vreti voi. Aliniate,siruri, imbarligate sau piramide.
    Dresori de cuvinte si de virgule.
    Punct.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s