Vreau preoţii şi Dumnezeul meu!

preoti1

Sunt ortodox în spiritul polarităților bipolare ale lui Blaga. Sunt ortodox pentru că m-am nascut astfel și mă simt bine cu Dumnezeul meu, atat timp cât nu mă obligă să cred fără a cerceta! Sunt tolerant de fel și am destul simț al umorului pentru a crede în adevarul vorbei: Fă ce zice popa, nu ce face popa! Dar, ce face conducerea Bisericii Ortodoxe Române în ultimul timp, in frunte cu preaşmecherosul, prealunecosul şi de arginţi iubitoriul Daniel, zis “Lăsaţi banii să vină la mine”, zis Trafalet Întâiul a ajuns să îmi jignească, grav, credinţa şi inteligenţa! M-am săturat să văd biserici care se construiesc în fiecare staţie de tramvai, mitropoliţi huzurind prin Mercedesuri S Klasse şi apeluri disperate la cutia milei pentru construirea Catedralei Mântuirii Neamului. Neamului, cui?! Milostivenia creştină este la ani lumină depărtare de preocupările actuale ale BOR! Criza economică a falimentat firmele şi fabricile de materiale de construcţii. În toată ţara zac abandonate, mii de case la roşu, care putrezesc sau se vând pe preţ de nimic. Singurele şantiere care duduie sunt ale bisericilor. Au început să apară ca ciupercile după ploaie, în oraşe, sate sau cătune din vârf de munte. În oraşe unde deja sunt suficiente lăcaşe ortodoxe de cult. Unele sunt poleite cu aur. La propriu! Am prieteni preoţi normali, cu frică şi dragoste de Dumnezeu, cărora li s-a impus plan la … lumânări! Românii nevoiaşi, ajunşi în sapă reală de lemn, nu cerşetorii de meserie, au renunţat să mai spere în ajutorul bisericii. Sunt trimişi la muncă şi afurisiţi, dacă insistă, cu lacrimi în ochi. Atât le-a mai rămas, nu mai au bani de acatiste! Acatist, în limba greacă, înseamnă rugăciune în picioare. De ce trebuie plătită şi de ce are tarife fixe, în funcţie de numărul de liturghii?!  Mitropoliţii, şi înalt prea stătătorii BOR râgâie de ghiftuială şi abia mai încap în odăjdii şi în limuzinele de lux! Venitul cultelor nu se impozitează şi primesc, anual, sume indecent de mari de la buget. M-am săturat de opulenţa, nesimţirea şi sfidarea BOR! Vreau preoţii şi Dumnezeul meu! Încă există…

Ştiu ce le poate pielea şi sutana, înalţilor prelaţi! Vă mai amintiţi de călugării care cerşeau prin gări, cu cartoane de gât, pe la începutul anilor ’90?! Eram reporter la Tinerama, atunci. Am făcut un reportaj cu ei, cu fotografii şi tot tacâmul. Mă rog, aproape tot! Ca să fie praznicul bogat şi deontologic … complet, am solicitat punctul de vedere al Patriarhiei. Ştiţi ce răspuns am primit, între patru ochi şi un reportofon? “Nu există o tagmă a călugărilor cerşetori, dacă i-aţi văzut, trebuia să puneţi poliţia pe ei”! Am publicat reportajul, cu declaraţia oficială, cu tot. Peste vreo trei luni, mă duc în documenare pe la mânăstirile din Nordul Moldovei. Bat la poarta Arhiepiscopiei Sucevei şi, după ce mă legitimeză, ştiţi ce îmi spune, secretarul Hrib? “Dumneata ai ponegrit Biserica, eşti pe lista neagră. Nu îţi dau aprobare să stai de vorbă cu stareţii”! Mai vreţi?!

Eu, mai vreau! Vreau preoţii şi Dumnezeul meu! Am cunoscut un preot, într-un cătun din Ţara Moţilor. Eram cu benzina la limită, flămând şi ostenit, după un tur de forţă prin Munţii Abrudului. M-a primit în ospeţie. Şi mi-a dat şi bani de carburant, la plecare. Seara, vine la el un sătean care avea de făcut, a doua zi, o călătorie grea. Şi îl roagă pe părinte, să se roage pentru drumul lui. Ştiţi cum s-a rugat, preotul acela?! Ca şi când ar fi vorbit cu vecinul de peste gard: “Doamne, te rog eu frumos, ai grijă de drumul lui Drăgan, să meargă cu bine, să îl ţii sănătos şi ferit de primejdii. Să se întoarcă teafăr, că îl aşteaptă Ana şi pruncii”. Cu un preot ca el, credinţa mea este pe mâini bune. La fel şi comunicarea cu Dumnezeu. Ca El, mai sunt mulţi. Din păcate, au de luptat cu ispita. Trebuie tărie de caracter şi har adevărat pentru a nu cădea în ispita încurajată şi propăvăduită de Sus. Nu din Rai, de aici, din Susul josnic, de jos…

Sătul de birurile şi mentaliatea BOR, undeva, prin Moldova, un răspopit şi-a făcut biserica lui particulară. În curte! S-a afiliat Biesericii Ruse, pe rit vechi. Ştiţi câţi enoriaşi are?!

Dumnezeul meu nu este monopolul nimănui! Sunt ortodox şi îmi place să aud, într-o bisericuţă mică şi spoită cu var, iedera crescând pe ziduri… Preoţii mei sunt Arsenie Boca, Iustin Pârvu, preotul bătrân de la Biserica Densuş şi alţii, asemenea celui din Apuseni, care se întreţine, cordial, cu Dumnezeu! Sunt ortodox şi nu accept dogma sfidării şi opulenţei BOR! Şi nici îndepărtarea ei, pe faţă, de virtutea creştină a modestiei, milosteniei şi ajutorării aproapelui! Iar ca mine, sunt mulţi. Avem o neacceptare. Ce facem cu ea?!

3 gânduri despre &8222;Vreau preoţii şi Dumnezeul meu!&8221;

  1. Va dau dreptate intru totul. Poate si pentru ca sunt inca sub influenta lecturilor recente:
    1.Din invataturile si minunileParintelui Justin
    2.Cararea imparatiei de Parintele Arsenie Boca
    3.Viata lui Isus de Paul Johnson

    Cu respect,
    Cornel Popa,Hasmas-Arad

  2. Poate sa incerci o relatie mai directa cu Dumnezeul tau, in stilul protestant si sa-i excluzi pe popi care sunt niste intermediari cu adaos destul de mare?
    Ce nevoie avea Dragan sa se roage popa pentru el? Nu avea grai, poate, dar avea gand, iar Dumnezeul asta, am auzit de la bunicul meu, citeste si gandul si tot el imi spunea ca Dumnezeul lui, prefera relatia directa cu credinciosul dar aici ar putea sa fi fost subiectiv, fiind el de religie neoprotestanta. Cati dumnezei atatea obiceiuri…Oamenii au o placere perversa sa aiba intermediari pe care apoi, tot ei, sa-i blesteme.
    Ar mai fi o cale, sa studiezi fizica si legile ei, sa incerci sa vezi Universul asa cum este si sa cercetezi daca a mai ramas ceva din esafodajul credintei in picioare. Dar pentru asta iti trebuie nervi de otel caci nu stiu om mai singur si mai vulnerabil decat ateul ce nu s-a impacat cu soarta lui vremelnica pe alta cale, atunci cand a parasit credinta.

Lasă un răspuns

