Vraciul

 

VRACI

 

 

Era un barbat înca tânar. Purta o pufoaica veche si cizme lungi, pescaresti. Si-a facut loc printre soferii opriti la locul accidentului. Ne-a dat usor la o parte si a îngenunchiat lânga victima. A cerut lumina. Multa lumina. Unul din noi avea o lanterna nemteasca de voiaj, foarte puternica. Ne-a aratat unde sa luminam. Cu miscari sigure a palpat abdomenul.

–         Ruptura de colon cu perineu perforat. Pâna la spital moare. Ajutati-ma sa-l duc peste drum, la motel. Tineti-l cât mai întins.

Nu stiu de ce l-am ascultat. Arata a orice, în afara de medic.

 

Operatia groazei

 

În acel loc indicatorul semnaliza curba deosebit de periculoasa. Era, într-adevar foarte strânsa, în ac de par. Carosabilul, lunecos. |n stânga muntele, în dreapta, Oltul. Soferul de TIR nu a mai avut când sa frâneze. A lovit caruta în plin. Era întuneric si nu avea nici felinar, nici ochi de pisica. Caii au murit pe loc. Omul care-i mâna zacea pe asfalt, inert. Ploua, potop. Pâna la cel mai apropiat spital erau 60 de kilometri.

La motel l-am întins pe doua mese în restaurant. Barbatul cu pufoaica a dat un telefon în sat. A cerut cuiva sa-i aduca “valiza neagra cu mâner de os”. Peste un sfert de ceas a primit-o. Era o trusa chirurgicala de urgenta. Soferul vinovat a început sa se vaite:

–         Ce-i faci, omule, nu ma nenoroci! E aici un domn cu un ARO, îl duce repede la spital, poate scapa.

–         Nu scapa! Tot la spital o sa-l ducem, dar acum trebuie intervenit imediat. Cândva, am facut operatii mai grele. Nu-i mult de atunci.

M-am oferit sa-l ajut. Stiam, cât de cât, sa deosebesc instrumentele. Ne-am spalat pe mâini cu apa fiarta si alcool medicinal. A dezinfectat câmpul cu iod. A pipait un spatiu dintre vertebre si mi-a cerut Xilina 2 %. Dupa un timp rahia anestezia îsi face efectul. I-am dat bisturiu, pense, comprese. Operatia groazei a durat aproape o ora. A cusut colonul cu fire de catgut,  absorbabile. A lasat un tub de drenaj, sa se scurga puroiul.  Pulsul a mai crescut putin. A plecat la Sibiu, la spital, cu soferul de ARO.

L-am asteptat sa se întoarca. Personajul ma fascinase. De la personalul motelului am aflat nu multe lucruri. Este profesor de biologie la scoala din sat. S-a transferat aici de zece ani. Nimeni nu stie de unde a venit. Nu are prieteni, uraste femeile si nu bea niciodata. Uneori îi mai vindeca pe oameni de gripa si dureri de burta. Le spune ce medicamente sa cumpere. Nimic neobisnuit pentru un profesor de bilologie. Copiii, aflati la vârsta lecturii lui “Winetou”, l-au poreclit Vraciul. Nu exista doctor în sat. Vine un stagiar o data pe saptamâna. S-au contrazis cândva la un diagnostic si Vraciul a avut dreptate. De atunci nu se mai saluta.

Când s-a întors era trecut de miezul noptii. A comandat o cafea amara. Amara si tare. Când a ajuns la zat si-a adus aminte de mine.

–         A scapat. A facut febra, normal, pentru mediul nesteril în care am operat. La spital l-au deschis si l-au închis imediat. N-au mai avut ce-i face în plus. L-au trecut pe antibiotice. |ntr-o saptamâna îi dau drumul. Am avut de furca cu explicatiile, dar m-am descurcat. Mi-ati fost de folos, dar de ce n-ati plecat? Acum e târziu, dormiti la mine, adica la baba la care stau.

 

Spovedania

 

Odaia este mobilata saracacios. Un pat, un fotoliu, o masa schioapa. Pe polita de deasupra patului stau înghesuite o gramada de carti. Unele sunt de medicina, dar si Kafka, Camus, Joyce, Rimbaud, Baudeleire. |l privesc din ce în ce mai mirat. Joc totul pe o carte si-i spun cu ce meserie îmi câstig pâinea. Adaug ca nu plec pâna nu aflu prin ce joc al sortii a ajuns profesor de tara si ca as bea ceva tare.

–         N-am nimic de baut. Nu mai beau din noaptea aceea de când… Si chiar sunteti ziarist? Credeam ca lucrati prin bransa. Nobila breasla a lui Hypocrate… Si vreti sa scrieti? Daca se afla ca am mai operat ajung la închisoare. La Sibiu am avut un noroc chior. Era de garda un fost coleg de stagiatura.

Tace o vreme. Pare ca da o lupta. Cu el, cu mine, cu potopul de afara. N-are înca 50 de ani. Barba carunta nu a mai cunoscut demult pieptanul. Nici pieptanatura, oglinda…

–         Luati-o ca o spovedanie. Simteam si eu nevoia sa ma destainui cuiva care sa ma înteleaga. Fara nume, va rog. La câte am perdut în viata asta, numai libertatea mi-a mai ramas. Si o cruce de dus. Am terminat medicina la Cluj. Acolo se face carte, nu gluma. La 30 de ani eram deja medic primar de chirurgie generala. La 33 mi-am luat doctoratul. Se pare ca am fost un caz unic, m-au dat si la “Scânteia”. Am refuzat multe oferte de la Bucuresti. |n frumosul oraş ardelean îmi facusem un nume. Pentru “epoca de aur” aveam tot ce-mi puteam dori: bani, casa proprietate personala, doua masini, printre care un ARO cu aprobare speciala. Se zicea ca sunt un medic bun. Am avut si câtiva pacienti din Bucuresti care au venit sa se opereze la mine. Totul pâna într-o zi. Ziua când împlineam 40 de ani. |mi luasem liber. Petrecerea era în toi. Bausem mult si numai tarii. Pe la miezul noptii primesc un telefon de la spital. O bolnava în stare grava solicita sa o operez eu. Când mi-a spus medicul de garda cum o cheama, mi s-a facut negru în fata ochilor. Era prima mea iubire, o fata care din cauza mea s-a calugarit. Eram cruzi, nu aveam decât 17 ani pe atunci. Dupa ce am terminat facultatea am fost, sa o caut, sa o iau de nevasta. Nu a mai vrut, de logodise cu Hristos. Acum, chiar ca as bea si eu ceva tare. Noroc ca stiu unde tine baba tuica.

La prima înghititura se îneaca si tuseste scremut. La al doilea pahar îsi revine. Priveste o vreme lichidul galbui. Ma uita un timp cu gândurile risipite în paharul ciobit. Degetele lungi, subtiri, descânta psalmodic deochiuri de pruna batrâna.

 

Greseala

 

Tusesc amintindu-mi prezenta. Ma învaluie într-o privire albastra. Albastra de ger.

–         Nu stiu când am ajuns la spital. Am gonit ca nebunul. Mai bine as fi intrat într-un stâlp cu Dacia aia tot pe coamnda cu bord de C.N. Era în camera de preanestezie. Mi-a zâmbit fericita. “Bine ca ai venit. M-am rugat la Dumnezeu sa fii tu de garda. Acum parca nici nu ma mai doare.” O durea rau. Colica biliara acuta cu deplasare de pietre. Anestezistul din noaptea aceea era chiar secretarul de partid pe spital. Mi-a atras atentia tovaraseste ca miros a bautura. L-am bagat în ma-sa si am început operatia. Aveam mintea mai limpede ca oricând. Doar mâinile mi-au tremurat o data. O singura data. A fost de ajuns. I-am perforat ficatul. A murit de mâna mea. Aceeasi mâna care, pe vremuri, trezise în ea, prin mângâieri, femeia. Tocmai o alesesera stareta… Mi s-a ridicat dreptul de a profesa medicina. Eram prieten cu  primul secretar pe judet, îi salvasem copilul. Ar fi putut sa musamalizeze afacerea. Eu nu am vrut. Nu mai eram în stare sa pun mâna pe bisturiu. |n noaptea asta a fost prima oara dupa aproape 30 de  ani. La scurt timp am divortat. Nu mai eram don’ doctor, nu mai aduceam bani în casa…

 

Pedeapsa

 

Prin fumul gros de tigara barbatul din fata mea capata dimensiuni ciudate. Pare un mucenic al pacatului. Doar degetele îi ramân aceleasi  descântând de deochi ispitele apuse.

–         Când mi-am luat catrafusele de la spital, mi-am pus într-o valiza o trusa de urgenta. Ma gândeam s-o folosesc la disectii. Pâna azi nu am atins-o. N-am gasit broaste. Am ales catunul asta uitat de lume pentru ca eram aproape de Transilvania si puteam pescui în Olt. |ntr-o saptamâna am avut postul. Nu s-a înghesuit nimeni. Mi-am lasat barba, am rupt vechile legaturi si nu mi-am mai facut prieteni. Mi se spune Vraciul. Când am vazut filmul acela polonez, m-am regasit într-un fel. Doar ca eu nu aveam amnezie. |mi pecetluisem cu mâna mea destinul. O mâna de care alta data eram asa de mândru… Dupa Revolutie as fi putut cere reabilitarea. Mi-a fost sila, Trebuie sa-mi duc singur crucea si sa nu încerc sa-mi fac Golgota mai suportabila. Daca si omul pe care l-am operat astazi ar fi murit, ma aruncam în Olt. Ma jurasem sa nu mai pun mâna pe bisturiu. Se vede lucru ca mi-a mai ramas ceva din juramântul lui Hypocrate…

Am dormit rau aproape trei ore. Vraciul nu a pus geana pe geana. Mi-a spus ca a telefonat din ora în ora la spital si totul este în regula. Ne-am despartit fara nume, ca într-un vis al unei nopti ploioase. |ntr-un catun uitat din Tara Oltului, un bărbat care a vrut sa uite totul si-a amintit ca mai stie salva vieti omenesti. Este o amintire riscanta, care ar putea sa-l coste liberatea.

 

4 gânduri despre &8222;Vraciul&8221;

  1. Superb, imi place enorm tot ceea ce scrii. Ai o sensibilitate paroxistica, surprinzi absolut fiecare umbra, sentiment, descrii totul simplu si atat de real. Am vazut vraciul aievea, alaturi de tine, i-am simtit emotia si suferinta. Am citit Vraciul si mi-a placut mult, aici regasesc mult din acea carte, dar simt ca e real. Imi place enorm tot ceea ce scrii, dar vreau sa savurez cate o bucatica, sa citesc doar cate un articol pe zi, ca sa simt in fiecare celula cuvintele tale. Sunt ca un drogat, care-si asteapta cu nerabdare doza zilnica, dar eu imi astept doza de cuvinte si sentimente amestecate ….

  2. Foarte frumos! FOARTE! Ce varsta are totusi Vraciul? Arata inca tanar, pe stareta a operat-o in ziua in care el implinea 40 de ani si sunt vreo 30 de ani de atunci. Sa tot aiba vreo 70? Si e profesor de biologie…
    Altfel, un articol foarte cald, emotionant care merge la casa sufletului. Multumesc!

  3. multumim mult.
    o poveste frumoasa si simpla, despre durere si RESPONSABILITATE si ONESTITATE si ASUMAREA GRESELILOR.
    cum zice psalmistul DAVID ,, TOATE PACATELE SPRE tINE M-AU DUS , Doamne”
    IMI AMINTESTE DE FILMUL ostrovul., un film rusesc exceptional.
    si sa nu uitam,, some rise by sin, and some by virtue fall”
    dar, consider ca a ne invinovati excesiv de mult , nu e in voia LUI, insa a ne ispasi pedeapsa , prin fapte bune, e pe placul LUI DUMNEZEU
    traim intr-o lume orbita, in care pt bani, finctii sunt lupte marsave, se musamalizeaza…dar fata de EL nu ai cum sa te ascunzi
    la multe povestiri inspiratoare

Lasă un răspuns

